ARLA/CLUSTER: Modos digitais

Joo Costa > CT1FBF ct1fbf gmail.com
Quarta-Feira, 4 de Fevereiro de 2015 - 16:49:28 WET

Segundo as ultimas informações da "linha da frente" disponibilizadas pela
SIMOCO que comercializa tanto redes de comunicações criticas DMR, P25 e
sistema analógicos, existe uma clara preferência atual nos Estados Unidos
para a implementação das redes DMR em substituição das antigas P25 e TETRA
devido aos altos custos destas ultimas e ao baixo preço atual das primeiras.

Já agora, também se pode dar uma vista de olhos por este estudo comparativo
realizado em 2009  entre redes TETRA  e DMR em " DMR versus TETRA systems
comparison Version 1v2 " em http://www.radioactivity-tlc.com/documenti
/ENB26-DMR-vs-TETRA%20comparison.pdf

Onde já se concluía na altura, que:
 The TETRA standard was abundantly “gilded” by the vendors to introduce it
on the market. The “collateral effects” of its use (costs, complexity, poor
radio performance, power supply requirement, coverage capability, …) were
ignored because no valid digital alternatives were available.

The emerging new standard DMR has demonstrate near the same user
functionality (digital services, messaging, GPS positioning, crypto, ...)
at a fraction of the TETRA cost and without compromises.The mobile
terminals of DMR have near the same cost of the TETRA one but the DMR
infrastructure has a surprising cost/performances ratio.

The coverage area of a TETRA base station (that is more expensive of a DMR
one) may vary from 1/2 to 1/3 of an analog or a DMR base station so TETRA
systems may require from 3 to 5 times more sites than DMR. This fact
implies that the annual cost of TETRA system (maintenance, frequency
licenses, shelter rent, power supply, …) should be evaluated carefully.

On the contrary of DMR, the intrinsic complexity of TETRA system requires
maintenance skill normally unavailable by the technical people of the final
customer. The customer is forced “to depend” from supplier of services
external to his own organization so the Emergency Operators may meet many
difficulties from the involved responsibilities.The TETRA requires an
abrupt change of radio system also: the decanted advantages of TETRA really
justify the amount of requested sacrifices?

At the end, the TETRA system may be a valid technology for low coverage and
high number of users system (industrial sites, airport, …). If this is not
the case of the reader, we would suggest to consider a DMR system before to
decide a new radio system investment.

Já agora, existem varios radioamadores em Espanha, como se pode constatar
pelo blogue do Alex Casanova (EA5HJX) que estão muito interessados no
desenvolvimento de redes de emergencia assentes na plataforma DMR, ver mais
em: DMR Spain - https://digimodes.wordpress.com/dmr-spain/

E já agora para a pergunta,  "¿DMR es mejor que DSTAR?" a resposta:
 No es ni mejor ni peor, simplemente es un sistema diferente. Te invito a
que consultes la documentación sobre DMR
<http://www.slideshare.net/ssppcc/proyecto-dmr-spain-39063844> para entender
las diferencias.

João Costa (CT1FBF)