Re: ARLA/CLUSTER: Decreto lei 53/2009, previsíveis matérias para os futuros exames.

Salomao Fresco sal.fresco gmail.com
Quinta-Feira, 5 de Março de 2009 - 21:39:15 WET

Boas,

Eu já li atentamente ambos os documentos, e até já tinha ensaiado uma
mensagem para o Cluster para dizer que se calhar não é bem como estamos a
pensar (desejar).

As recomendações da ITU/CEPT apontam para uma "Entry-Class" com um acesso
fácil e com pouca necessidade de conhecimentos técnicos, tornando mais fácil
o ingresso no hobby. A recomendação aponta ainda para a atribuição de
frequencias em HF para estimular o iniciado a progredir e "subir" de
categoria.

Entry level licence: Restricted access to spectrum with limited power
levels. Essentially a national licence with privileges
to suit the local environment. For using of amateur radio station outside
native country it is necessary to apply for a licence
if bilateral agreements between countries do not foresee some simplified
procedure. Limits may be placed on home
constructed transmitters.

Amateur radio has a role in raising and confirming an individual’s
longer-term interest in science and engineering.
Individuals make decisions about studies which interest them very early in
their life. Interesting the young should be a key
objective of any new licence. To be effective a new Entry Level should
appeal to young people. This represents the balance
between them having appreciated sufficient background in basic subjects and
the technical requirements of this class. These
aspects have a material impact on the way an Entry Level is devised.
The Entry Level should permit all of the target groups to gain experience
with
-radio operating practice,
- antenna experiments,
- anomalous propagation modes,
- digital transmission modes in combination with computer techniques,
amongst others. It is also desirable that they are open to gain some
experience of practical construction of electronics. At
the same time once amateurs have gained an Entry Level licence then it is
expected that they will wish to advance to higher
licence classes corresponding to CEPT examination levels described by
Recommendation T/R 61-02 or ERC Report 32.

5.3
Operating Privileges
Entry Level licencees must have sufficient spectrum and operating privileges
so that they can communicate with and learn
from, the wider radio amateur community.
The privileges of an Entry Level licence are to be determined by national
administrations taking into consideration local
conditions and regulations.
Administrations might note that to be effective an Entry Level licence
should offer:-
- Spectrum: Access to HF frequencies is crucial to the success of the
entry-level licence.
- Transmission modes: All types of modes should be encouraged.
- Power: Levels should be set to avoid EMC issues but permit wide area radio
communication
to take place.
Spectrum and power should be set to encourage progression to higher classes.
Administrations may limit the possibility of ENTRY-LEVEL Amateurs using
transmitters constructed by themselves.
To permit ready identification of the Entry Level operator, administrations
may use a separate call-sign series.

Ora em contraposição a estas recomendações, o Dec.-Lei 53/2009, define que
haja uma permanência de pelo menos 2 anos na Classe 3 (a mais baixa) antes
do individuo se propôr a exame à Classe seguinte. Ainda para mais no mesmo
Decreto a Classe 3 está inibida de poder transmitir, só o podendo fazer em
estação de outro Amador de Classe superior (óbviamente) e sob a sua
supervisão.

Portanto, e apenas nestes aspectos, parece-me bem que a nova legislação fez
"vista grossa" deste documento.

Relativamente a "Novice Class" a matéria que é sugerida para estudo, no
documento, parece-me ser bastante abrangente e completa.
Espero que os Colegas que já leram o documento, partilhem das minhas
conclusões.

Agradeço comentários...

Salomão Fresco